ЕПИКТЕТ Към тези, които лесно стигат до това да обучават на философия срещу заплащане

 25630377_10214404845297093_1540301911_n

Откъсът от текста на Епиктет, който на български език е публикуван под заглавието Диатриби с превод от проф. Богдан Богданов, акцентира върху някои моменти, които и в днешни дни са актуални и касаят не само философията, а много аспекти на духовното (а и не само на него):

– не всеки може (може в смисъла на има способностите и може в смисъла на има правото, дадено му е) да извършва обреди, да философства относно божествата и духовното;

– много хора, които са прочели тази или онази книга и са напълнили главите си с дадена информация започват да препоДАВАТ, но всъщност как ще дадеш нещо, което сам нямаш;

– акцентирано е на огромната отговорност, която носят духовниците и че това звание не е ей така, за да се прави някой на интересен и че копирането на външността на духовника не превръща копиращия в духовник.

Текстът на Епиктет в откъси е от кн. 3, диатриба 21 по изданието – Епиктет. Диатриби. Превод от старогръцки, предговор и бележки Богдан Богданов. Изд. Жанет 45, 2016.

“Поелите наготово теоретичните положения желаят веднага да ги изхвърлят навън, както хора с болен стомах, които повръщат храната. Първо я смели, така после няма да я повърнеш. Иначе тази чиста несмелена работа наистина трябва да се повърне. Но от това, което са ти дали, ти ни покажи, че си достигнал до промяна на твоето ръководно начало, както атлетите ни показват своите променени мишци вследствие на упражненията и поетата храна и както тези, които са учили занаяти, ни показват занаятите, на които са се учили. Строителят не идва и не казва: „Вие чухте моето изложение за строителството“, а наетият от вас строител, като ви построи къщата, ви доказва, че има тоя занаят…

Какво друго правиш, човече, ако не пародираш мистериите в Елевзина, като казваш:

„Както там има храм, така има и тук. Там има хиерофант и аз ще създам хиерофант. Там има вестител и аз ще поставя вестител. Там има факлоносец и аз ще поставя факлоносец. Там има факли и тук има. Думите са същите. Та по какво ставащото тук се различава от тамошното?“

Абе, нечестиви човече, по нищо ли не се различава? То дали води до полза независимо от мястото и времето? Това не става ли след жертвоприношения, с молитви след очистителен ритуал и предварителна нагласа на мисълта, че човек влиза в свещенодействия, и то древни? Така стават полезни мистериите и така достигаме до представата, че древните хора са установили всичко това за оправяне на живота и образоване. А ти ги прогласяваш и представяш накриво независимо от времето и мястото им, без принасяне на жертва и без очистителен ритуал. Твоят хиерофант няма нито нужната дреха, нито нужната прическа, нито повезката, която трябва, нито нужния глас и възраст, нито си пречистен като него, ами само си му взел думите и ги казваш. Та тези думи дали са свещени сами по себе си?

Човек трябва да подхожда към това по друг начин. Тази работа е голяма, изпълнена с тайнство и не може да се върши току-така и от случаен човек. И дори не е достатъчно някой да е просто много знаещ, за да може да се грижи за младите. Трябва да има и някаква подготовка, да е придобил и нужните за това качества. Кълна се в Зевс, той трябва да има и определена външност и преди всичко богът трябва да го посъветва да заеме това място…

Ти отваряш лечебница, без да имаш друго освен лекове и без да знаеш, а и да проявяваш любопитство да научиш кога и как се прилагат.

– Ето мазило за очи за тоя човек. Аз имам същото.

– Да не би и да знаеш как да го използваш? Да не би и да знаеш кога и как ще помогне и на кого? Тогава защо играеш на зарове в толкова важни работи, защо постъпваш толкова лекомислено и се заемаш с нещо, което съвсем не е за теб? Остави го на можещите и на тези, които му познават реда.”
Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s